Vakmanschap, gemeente, ontwikkelen, leren, werkplek

Hoe ‘verleid’ ik mijn team…..

Vorige week was een vriend bij ons op bezoek. Hij is teamleider bij een gemeente. Twee dagen later sprak ik mijn zwager, hij is ondernemer in de financiële sector.

Afgezien van het feit dat het met hen erg gezellig was :-), vroeg ik hen: hoe staan jouw teamleden tegenover ontwikkelen? En los van elkaar gaven ze aan dat ze het lastig vinden om hun medewerkers te verleiden om zich te ontwikkelen. En dat veel medewerkers daar niet uit zichzelf mee komen.

Wat maakt nu dat medewerkers hiervoor terugdeinzen? Hoe komt het dat veel medewerkers de kans om zichzelf te ontwikkelen, naast zich neerleggen? En wat maakt dat veel leidinggevenden het lastig vinden om hierover in gesprek te gaan (misschien jij ook)?

De vorm en de tijdsinvestering spelen hierin een grote rol.

Vorm
Veel medewerkers zien op tegen leren in een groep. Daar speelt een deel onzekerheid in mee en dat begrijp ik; ook ik vind dat soms spannend. Je kunt je daarnaast afvragen hoe effectief het is om mensen van uiteenlopende niveaus en ervaring, hetzelfde trainingsprogramma te laten doorlopen.

Plaatje negatieve gedachten

 

Tijdsinvestering
Medewerkers zijn niet happig op een extern traject met lange reistijden en verplichtingen. Naast de werktijden en de werkdruk, speelt ook het privé-/gezinsleven daarbij een rol.

 

Maar er hangt ook een soort lading op de term leren/ontwikkelen. De intentie is om medewerkers te laten groeien, ze te helpen. Maar het voelt voor veel medewerkers eerder als bedreigend.

Hoe zou het voor je zijn als de zaken wel eens helemaal omgedraaid zouden kunnen zijn? Dat medewerkers zich graag willen ontwikkelen en open staan om nieuwe dingen te leren? En dat ze elkaar daarbij helpen?

Ik moet altijd denken aan een wat onzekere consulent in het sociaal domein. Op haar afdeling werd een nieuwe gespreksvoerings-methode geïntroduceerd. De consulent was ervan overtuigd dat deze methode voor haar te hoog gegrepen was. Ze deed er alles aan om onder de 2-daagse training uit te komen. Totdat haar leidinggevende haar een andere manier van leren aanbood. Nu werkt ze met plezier en goede resultaten met de nieuwe gespreksvoeringsmethodiek en begeleidt ze nieuwe medewerkers bij hun gesprekken.

plaatje gelukkige ambtenaar

Zo kan het ook met jouw team gaan. Leidinggevenden die de methodiek vakmanschap toepassen, merken dat. Door medewerkers dichtbij (veelal op de werkvloer) en individueel aan hun ontwikkeling te laten werken, in kleine stappen, worden zij enthousiast om te groeien. En dat heeft een enorm positieve invloed op je team en op de resultaten.

Mijn waardevolle tip is: laat medewerkers zo veel mogelijk van- en met elkaar leren in plaats van dure trainingen in te kopen.

Wil jij in 2016 ook aan de slag hiermee? Zonder dat er voor jou een werklast bij komt? Dan bied ik je een gratis strategiesessie van 30 minuten aan. Hierin bespreken we hoe de methodiek vakmanschap voor jouw team werkt en hoe jij je team enthousiast kunt maken om te ontwikkelen.

Daarnaast bied ik je drie korte en krachtige leeractiviteiten aan die je direct kunt toepassen in je team. Zodat je het vakmanschap van je team snel kunt gaan verhogen. Aanmelden voor een gratis strategiesessie kan gewoon per mail (info@mireillemaatkamp.nl). Ik neem dan snel contact met je op.

Mireille Maatkamp
PS Wacht niet langer; het is NU de tijd om je team te laten ‘groeien en bloeien’. Ik help je daar graag bij.


'Hoe ‘verleid’ ik mijn team…..' has no comments

Be the first to comment this post!

Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

© Mireille Maatkamp   •   Produced and Hosted by Image2day   •   Concept & Artwork by Concept & Design